Gmina Naruszewo informuje, że rozporządzeniem Rady Ministrów zmienione zostało rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa regulujące mechanizm powołania i działania komisji ds. oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r., o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2019 r., poz.477).
Zmienione Rozporządzenie daje możliwość złożenia wniosku o szacowanie szkód powstałych w wyniku suszy przez Komisję Terenową.
W związku z powyższym informujemy, że od dnia 20 lipca 2023 r. do 31 lipca 2023 r. w Urzędzie Gminy w Naruszewie (pokój nr 9A), będzie można składać wnioski o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy, przez Komisję Terenową.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, Komisja winna oszacować szkody spowodowane przez suszę w terminie do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku przez producenta rolnego, nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji i nie wcześniej niż od wschodów upraw. Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem rozpoczęcia prac komisji terenowej w przypadku suszy jest zgłoszenie wystąpienia szkód w terminie umożliwiającym ich oszacowanie.
W przypadku chęci uzyskania protokołu/kalkulacji z oszacowania szkód przez rolników, obowiązkowe pozostaje złożenie wniosku o oszacowanie w aplikacji publicznej. Oszacowanie strat jedynie przez Komisję Terenową nie będzie podstawą do ubiegania się o pomoc.
Do wniosku o szacowanie szkód przez Komisję Terenową należy obowiązkowo załączyć kserokopię wniosku o płatność w ramach wsparcia bezpośredniego złożonego do ARiMR, w celu identyfikacji upraw rolnych, w których wystąpiły szkody na terenie gospodarstwa.