Rejestracja małżeństw

Jednostka:

Kategoria:

Wymagane dokumenty:

  • dowód osobisty (do wglądu),
  • odpis aktu urodzenia (z urzędu),
  • dokumenty potwierdzające ustanie, unieważnienie albo stwierdzenie nieistnienia małżeństwa (z urzędu).

OPIS USŁUGI – osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo osobiście przedstawiają dokument tożsamości kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Składają pisemne oświadczenie, że nie zachodzą przeszkody  uniemożliwiające zawarcie małżeństwa określone w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Kierownik urzędu stanu cywilnego na podstawie zapewnienia wydaje zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (ślub wyznaniowy). Akt małżeństwa sporządzany jest po otrzymaniu od duchownego zaświadczenia stwierdzającego, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego.

Złożenie oświadczeń o wstąpieniu  w związek małżeński  w USC (ślub cywilny) dokonuje się w formie protokołu, który podpisują osoby wstępujące w związek małżeński, świadkowie oraz kierownik USC. 

Kierownik USC na wniosek nupturientów przyjmuje oświadczenia woli o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w którym jest on właściwy, jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych.

Cudzoziemiec składa:

  • odpis aktu urodzenia wraz z jego tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
  • odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia wraz z tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
  • odpis aktu zgonu współmałżonka wraz z tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
  • ważny dokument tożsamości,
  • dokument stwierdzający , że zgodnie z właściwym prawem może zawrzeć małżeństwo. Jeżeli otrzymanie dokumentu napotyka trudności do przezwyciężenia przeszkody , sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może zwolnić od złożenia tego dokumentu,
  • dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Miejsce złożenia dokumentów:

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Stanu Cywilnego w Naruszewie
pokój nr 7 (I piętro), tel.: 23 663 10 51 wew. 28
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek godz.: 8:00-16:00 
Teresa Kwiatkowska – Kierownik USC
e-mail: t.kwiatkowska@naruszewo.pl

Opłaty:

  • za sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł,
  • dodatkowa za ślub poza lokalem USC (w plenerze) - 1 000,00 zł.

Opłatę należy wnieść w kasie Urzędu Gminy w Naruszewie (pok. nr 13, I piętro) lub na konto Urzędu Gminy w Naruszewie nr konta: 94 8009 1017 0040 1661 2004 0125 w MBS Łomianki Oddział w Naruszewie.

Termin i sposób załatwienia:

Termin oczekiwania na zawarcie małżeństwa – nie krócej niż jeden miesiąc od dnia złożenia zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (ślub cywilny). 
Zapewnienie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego złożenia przez obie osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1378 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. kodeks rodzinny i opiekuńczy ( tj. Dz. U. z 2023r., poz. 2809 ze zm.).

Inne informacje:

  • złożenie pisemnych zapewnień osób zamierzających zawrzeć małżeństwo, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa przed kierownikiem USC lub konsulem,
  • jeżeli wymagają tego przepisy ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy - zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa,
  • jeżeli małżeństwo ma być zawarte przez pełnomocnika - zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa przez pełnomocnika oraz pełnomocnictwo,
  • zaświadczenie stwierdzające  brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa sporządzone przez Kierownika USC w przypadku ślubu wyznaniowego ze skutkiem cywilnym.