Rejestracja małżeństw
Jednostka:
Kategoria:
Wymagane dokumenty:
- dowód osobisty (do wglądu),
- odpis aktu urodzenia (z urzędu),
- dokumenty potwierdzające ustanie, unieważnienie albo stwierdzenie nieistnienia małżeństwa (z urzędu).
OPIS USŁUGI – osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo osobiście przedstawiają dokument tożsamości kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Składają pisemne oświadczenie, że nie zachodzą przeszkody uniemożliwiające zawarcie małżeństwa określone w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Kierownik urzędu stanu cywilnego na podstawie zapewnienia wydaje zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (ślub wyznaniowy). Akt małżeństwa sporządzany jest po otrzymaniu od duchownego zaświadczenia stwierdzającego, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego.
Złożenie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w USC (ślub cywilny) dokonuje się w formie protokołu, który podpisują osoby wstępujące w związek małżeński, świadkowie oraz kierownik USC.
Kierownik USC na wniosek nupturientów przyjmuje oświadczenia woli o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w którym jest on właściwy, jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych.
Cudzoziemiec składa:
- odpis aktu urodzenia wraz z jego tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
- odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia wraz z tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
- odpis aktu zgonu współmałżonka wraz z tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
- ważny dokument tożsamości,
- dokument stwierdzający , że zgodnie z właściwym prawem może zawrzeć małżeństwo. Jeżeli otrzymanie dokumentu napotyka trudności do przezwyciężenia przeszkody , sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może zwolnić od złożenia tego dokumentu,
- dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Miejsce złożenia dokumentów:
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Stanu Cywilnego w Naruszewie
pokój nr 7 (I piętro), tel.: 23 663 10 51 wew. 28
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek godz.: 8:00-16:00
Teresa Kwiatkowska – Kierownik USC
e-mail: t.kwiatkowska@naruszewo.pl
Opłaty:
- za sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł,
- dodatkowa za ślub poza lokalem USC (w plenerze) - 1 000,00 zł.
Opłatę należy wnieść w kasie Urzędu Gminy w Naruszewie (pok. nr 13, I piętro) lub na konto Urzędu Gminy w Naruszewie nr konta: 94 8009 1017 0040 1661 2004 0125 w MBS Łomianki Oddział w Naruszewie.
Termin i sposób załatwienia:
Termin oczekiwania na zawarcie małżeństwa – nie krócej niż jeden miesiąc od dnia złożenia zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (ślub cywilny).
Zapewnienie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego złożenia przez obie osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1378 ze zm.),
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. kodeks rodzinny i opiekuńczy ( tj. Dz. U. z 2023r., poz. 2809 ze zm.).
Inne informacje:
- złożenie pisemnych zapewnień osób zamierzających zawrzeć małżeństwo, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa przed kierownikiem USC lub konsulem,
- jeżeli wymagają tego przepisy ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy - zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa,
- jeżeli małżeństwo ma być zawarte przez pełnomocnika - zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa przez pełnomocnika oraz pełnomocnictwo,
- zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa sporządzone przez Kierownika USC w przypadku ślubu wyznaniowego ze skutkiem cywilnym.