Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały lub czasowy

Jednostka:

Kategoria:

Wymagane dokumenty:

Formularze dostępne są do pobrania poniżej (na dole strony) lub w pokoju nr 7. 

I. Zameldowanie na pobyt stały: 

  • ważny dokument podróży,
  • formularz: „Zgłoszenie pobytu stałego”,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu osoby, która potwierdziła pobyt w lokalu osoby meldującej się.

1.    Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA/Szwajcarii:

  • ważny dokument podróży,
  • karta pobytu (wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument "zgoda na pobyt tolerowany") lub,
  • zezwolenie na pobyt stały lub,
  • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub,
  • decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w RP lub,
  • decyzja o udzieleniu zgody na pobyt tolerowany lub udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt ze względów humanitarnych.

2. Obywatel państwa członkowskiego UE/EFTA/Szwajcarii:

  • ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość  i obywatelstwo,

3. Członek rodziny obywatela państwa członkowskiego UE/ EFTA/ Szwajcarii (niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA/Szwajcarii):

  • ważny dokument podróży,
  • ważna karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej albo,
  • ważna karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
  • a gdy brak takiej możliwości – osoba przedstawia inny dokument potwierdzający,  że jest członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.

II. Zameldowanie na pobyt czasowy: 

  • formularz: „Zgłoszenie pobytu czasowego”,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu osoby, która potwierdziła pobyt w lokalu osoby meldującej się.

1. Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA/Szwajcarii:

  • ważny dokument podróży,
  • ważna wiza lub,
  • w przypadku gdy wjazd nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy, albo cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oczekując na wydanie decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt stały lub czasowy (art. 108 ust. 1 pkt. 2 lub   art. 206 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j.Dz.U.2023.519 ze zm.) osoba przedstawia:
    • dokument podróży lub,
    • tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, 
    • kartę pobytu lub,
    • zezwolenie na pobyt czasowy lub,
    • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub,
    • decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany. 

2. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA/Szwajcarii:

  • ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo,

3. Cudzoziemiec członek rodziny obywatela państwa członkowskiego UE/ EFTA/ Szwajcarii (niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA/Szwajcarii):

  • ważny dokument podróży,
  • ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej albo,
  • ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
  • a gdy brak takiej możliwości - przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.

Miejsce złożenia dokumentów:

Miejsce załatwienia sprawy:

Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich - Ewidencja Ludności
pokój nr 7 (I piętro), tel.: 23 663 10 51 wew. 28
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek godz.: 8:00-16:00 
Teresa Kwiatkowska – insp. ds. ewidencji ludności
e-mail: t.kwiatkowska@naruszewo.pl

Opłaty:

  • Nie pobiera się – zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
  • Opłata 17 zł – zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy (na wniosek).

Opłatę należy wnieść w kasie Urzędu Gminy w Naruszewie (pok. nr 13, I piętro) lub na konto Urzędu Gminy w Naruszewie nr konta: 94 8009 1017 0040 1661 2004 0125 w MBS Łomianki Oddział w Naruszewie.

Termin i sposób załatwienia:

Niezwłocznie.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. 2024.736),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. 2017.2411), 
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz.U.2024.572), 
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r., str. 1, ze zm.) , 
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1781), 
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. 2023.2111.), 
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. 2024.307 ze zm.).

Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje.

Inne informacje:

Cudzoziemiec dokonuje zameldowania się na pobyt stały lub czasowy osobiście, w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawia do wglądu ważny dokument podróży. Obywatel Unii Europejskiej/ EFTA/ Szwajcarii dokonuje zameldowania na pobyt czasowy, jeśli zamierza przebywać pod określonym adresem dłużej niż 3 miesiące, natomiast cudzoziemiec niebędący obywatelem UE/ EFTA/ Szwajcarii jest zwolniony z obowiązku meldunkowego, jeżeli okres jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.

Osoba meldująca się powinna uzyskać na wypełnionym i podpisanym formularzu „Zgłoszenie pobytu stałego” lub "Zgłoszenie pobytu czasowego" potwierdzenie faktu zamieszkiwania dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Dokumentem tym może być np. akt notarialny, wypis z księgi wieczystej

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.