Podatek od środków transportowych osób prawnych i osób fizycznych
Jednostka:
Kategoria:
Wymagane dokumenty:
Do 15 lutego każdego roku podatkowego należy złożyć:
- wypełnione formularze:
- deklaracja na podatek od środków transportowych DT-1,
- załącznik do deklaracji DT-1/A,
- dowód rejestracyjny,
- umowa kupna-sprzedaży środka transportowego lub fakturę Vat.
Deklaracja oraz inne dokumenty są dostępne do pobrania poniżej (na dole strony) lub w pokoju nr 15.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu Gminy w Naruszewie, Naruszewo 19A, 09-152 Naruszewo
Tel.: 23 663 10 51, Fax: 23 663 10 51, e-mail: gmina@naruszewo.pl
Miejsce załatwienia sprawy:
Referat Finansowy, pokój nr 15 (I piętro), tel.: 23 663 10 51 wew. 29
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek godz.: 8:00-16:00
Milena Kowalska – insp. ds. podatków, opłat i egzekucji
e-mail: m.kowalska@naruszewo.pl
Opłaty:
Nie podlega.
Termin i sposób załatwienia:
Jeden miesiąc, sprawy szczególnie skomplikowane dwa miesiące.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.),
- Uchwała Nr VIII/49/2024 Rady Gminy w Naruszewie z dnia 27 listopada 2024 roku,
w sprawie określeni wysokości stawek podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku.
Tryb odwoławczy:
W terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie za pośrednictwem Wójta Gminy Naruszewo.
Inne informacje:
- podatnikami podatku od środków transportowych są osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, na które środek transportowych jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu,
- jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób fizycznych lub prawnych, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach,
- obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Obowiązek podatkowy powstaje także od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu,
- obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.
Terminy płatności:
Podatek od środków transportowych płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy:
- powstał po dniu 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:
- I rata - w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego,
- II rata - do dnia 15 września danego roku - od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego,
- powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek ten za rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.