Ulga z tytułu nabycia gruntów
Jednostka:
Kategoria:
Wymagane dokumenty:
- podanie o zastosowanie ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów,
- akt notarialny,
- formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę,
- oświadczenie o otrzymanej/nieotrzymanej pomocy de minimis.
Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zobowiązany jest do przedstawienia wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie wnioskodawca otrzymał w roku, w który ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu Gminy w Naruszewie, Naruszewo 19A, 09-152 Naruszewo
Tel.: 23 663 10 51, Fax: 23 663 10 51, e-mail: gmina@naruszewo.pl
Miejsce załatwienia sprawy:
Referat Finansowy, pokój nr 15 (I piętro), tel.: 23 663 10 51 wew. 29
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek godz.: 8:00-16:00
Milena Kowalska – insp. ds. podatków, opłat i egzekucji
e-mail: m.kowalska@naruszewo.pl
Opłaty:
Nie podlega.
Termin i sposób załatwienia:
Nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty wszczęcia postępowania.
Podstawa prawna:
- Art. 12 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 3-8, art. 13d ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702 ze zm.),
- Rozporządzenia Komisji nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym zmienionego Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/316 z dnia 21 lutego 2019 r. zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym ( Dz. Urz. UE L51 I z 22.02. 2019, str. I).
Tryb odwoławczy:
W terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie za pośrednictwem Wójta Gminy Naruszewo.
Inne informacje:
Zwalnia się od podatku rolnego grunty przeznaczone na utworzenia nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
- będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte
w drodze umowy sprzedaży, - będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. Po upływie okresu zwolnienia stosuje się ulgę w podatku rolnym polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku 50%. Zwolnienie dotyczy tylko nabytych gruntów.
Zwolnienia nie stosuje się:
- jeśli grunty były we wcześniejszym posiadaniu (dzierżawie, trwałym zagospodarowaniu),
- jeśli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
Zwolnienie stosuje się na wniosek podatnika, od następnego miesiąca po miesiącu, w którym został złożony wniosek.